Wystawa sformalizowanej jednorazowo tylko na tę prezentację grupy RAZem, którą tworzą słuchacze Studiów Podyplomowych Historii Sztuki Uniwersytetu Śląskiego. Projekt jest zwieńczeniem warsztatów prowadzonych pod opieką merytoryczną i metodyczną Dyrektora Muzeum Górnośląskiego Leszka Jodlińskiego. Na wystawę składają się fotografie, grafiki, malarstwo i totemy siedmiorga artystów: Wioletty Dąbrowskiej-Hernas, Joanny Fedorowicz, Joanny Janisiewicz, Aleksandry Kasztalskiej, Piotra Pluty, Magdaleny Ściborowskiej i Adrianny Zawadzkiej.
Rzeczywistość miejska jest nieklasyfikowana, a wystawa oddaje jej wielogłosowość, synkretyczność i „dziwność”. Projekt grupy RAZem poszukuje odpowiedzi na pytania: „Jak zobaczyć w nowym świetle świat, który już zamieszkujemy?” czy „Jak się przekonać, skąd się biorą nasze formy urbanistyczne?”. Jak sami piszą: „Nie napadamy na rzeczywistość i jej nie rozdrapujemy, miejska rzeczywistość naszego codziennego otoczenia jest posłuszna naszym zmysłom”.
Wystawa zainteresuje nie tylko tych zanurzonych w tkankę miejską, ale trafi też do wszystkich, dla których ważna jest rzeczywistość drugiego stopnia i kolekcjonowanie różnych spojrzeń na świat.
Biogramy artystów wystawy
Aleksandra Kasztalska, katowiczanka – muzyk, fotograf
Dyplom uzyskała pod kierunkiem Henryka Gembalskiego na wydziale Jazzu i Muzyki Estradowej klasy skrzypiec jazzowych Akademii Muzycznej w Katowicach. Zajmuje się fotografią reportażową, głównie z wydarzeń muzycznych. Realizuje własne projekty, posługując się zarówno fotografią czarno-białą, jak i kolorową. Do fotografii dokumentalnej wprowadza elementy kreacji artystycznej. Fotografie z projektu „Metr(o) Sztuki” po raz pierwszy zostały zaprezentowane podczas wydarzeń festiwalowych 11. Silesian Jazz Festival w Katowicach w grudniu 2016 roku. Eksponowany na wystawie projekt przedstawia fotografie muzyków na tle tętniącego życiem miasta. Przenikające się odgłosy samochodów, tramwajów, pociągów, gwaru ulicznego to dźwięki miasta, które połączone z akompaniamentem instrumentu, zaskakują i oddziałują na przechodniów. Intrygujące jest to, że zarówno muzycy, jak i przypadkowi przechodnie wpływają wzajemnie na siebie, a wszystko to obserwowane z boku staje się interesującym spektaklem.
Z cyklu „Metr(o) sztuki”, Aleksandra Kasztalska, fotografia cyfrowa, 2016
Magdalena Ściborowska, mieszka w Katowicach – artystka plastyk
Artystka uzyskała dyplom u prof. Józefa Konopka w katedrze grafiki artystycznej na Wydziale Artystycznym Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Obok grafiki warsztatowej, twórcze działania rozwija także projektując oryginalną biżuterię „handmade”.
W grafikach artystki często trudno się doszukiwać figuracji, ponieważ ważniejsza jest praca z kolorem i formą. Obecnie za pomocą różnych technik graficznych dąży do tworzenia kompozycji, w których syntetyczna forma oraz barwa będą górowały nad innymi walorami. Inspiracją dla jej pracy twórczej są Władysław Strzemiński i Heather Day. W prezentowanych linorytach na pierwszy plan wysuwa się kompozycja plam czerni i bieli.
Z cyklu „Maszyny”, Magdalena Ściborowska, linoryt, 2013
Adrianna Zawadzka, mieszka w Częstochowie – artystka plastyk
Absolwentka Grafiki i Edukacji Artystycznej w zakresie sztuk plastycznych Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. Obecnie studentka studiów doktoranckich z historii w macierzystej uczelni. Adrianna Zawadzka ma na swoim koncie wiele wystaw indywidualnych i zbiorowych. Artystka uważa, że sztuka wypływa z jej wnętrza, z jej myśli i emocji. Motto artystki brzmi następująco: „Sztuka to przecież nieustanne budowanie, poszukiwanie, kreowanie. Mnie zabraknie, ale ona przetrwa”. W prezentowanym na wystawie cyklu obrazów ukazane są widoki różnych miast posiadających zawsze wspólny element, którym jest poświata budująca kolor po zmroku. Natomiast eksponowane totemy artystki nawiązują do jej stanu psychofizycznego, który określa mianem „adrianizmu”. Dlatego każdy totem spełnia ważną funkcję, taką jak utrzymanie równowagi emocjonalnej czy też utrzymanie sił witalnych. Tworząc każdy z nich, Adrianna Zawadzka w pewien sposób wzmacniała się wewnętrznie – bo przecież sztuka buduje.
„Rodzeństwo” z cyklu Miejskie misteria, Adrianna Zawadzka, olej na płótnie, 2014
Piotr Pluta, mieszka w Katowicach – inżynier
Fotografią interesuje się od najmłodszych lat, natomiast od 2003 roku rysuje w technice akwareli i tuszu. Piotr Pluta ma na koncie kilka wystaw indywidualnych, w tym w Galerii Szyb Wilson w Katowicach Janowie.
Dla autora fotografowanie otaczającego świata jest naturalne, ponieważ bardzo lubi spontanicznie dokumentować rzeczywistość. Godzinami samotnie „buszuje” po zakamarkach miasta wyszukując zaniedbane, smutne, często już opuszczone miejsca, które stają się tematem jego pracy twórczej. Można rzec, że pasja Piotra Pluty to fotografowanie z nutą nostalgii – nostalgii za tym, co już bezpowrotnie odchodzi.
Schody kamienicy, Piotr Pluta, fotografia cyfrowa, wydruk na płótnie, 2005
Wioletta Dąbrowska-Hernas, mieszka w Brzeszczach – nauczyciel
Wioletta Dąbrowska-Hernas swoje pasje realizuje w Studium Fotografii przy Akademii Anima Mundi w Krakowie. W swojej pracy fotograficznej łączy romantyczną subtelność z różnorodnością technik, cyjanotypię tonowaną, wywoływanie cyfrowe, nowoczesność awangardy z delikatnością spojrzenia i zdecydowaniem formy. W pracach artystki jest widoczne „pytanie o sztukę” oraz podążanie wytyczonymi ścieżkami. W swych kadrach często eksponuje zwykłych ludzi, formy architektoniczne, zwykłą przestrzeń, robiąc to w sposób bardzo estetyczny, co świadczy o dużej wrażliwości autorki. Wszechstronność Wioletty Dąbrowskiej-Hernas oraz dyscyplina twórcza wyznaczają drogi kolejnych poszukiwań artystycznych.
Z cyklu „For My”, Wioletta Dąbrowska-Hernas, fotografia cyfrowa, 2017
Joanna Janisiewicz, mieszka w Krakowie – fotografik
Artystka swoje pasje realizuje w Studium Sztuki Fotografii przy Akademii Anima Mundi w Krakowie. Inspiracją dla Jej pracy twórczej jest japońskie malarstwo tuszem. Stosując techniki dawne, takie jak cyjanotypia, bromolej, a także współczesne, np. lith print, autorka poszukuje dla swoich fotograficznych obrazów skojarzeń i nastrojów, które przybliżyłyby widza do piękna sztuki kraju kwitnącej wiśni. W twórczości Joanny Janisiewicz widz zauważy niebywałą skromność i precyzję, a także wyraz japońskiej estetyki, czyli przemyślanej kompozycji oraz precyzyjnych kształtów. Subtelne, monochromatyczne formy pozwalają dostrzec ich piękno wewnętrzne i zewnętrzne, które natychmiast rejestruje „oko patrzącego”.
Z cyklu „Lilie”, Joanna Janisiewicz, cyjanotypia, 2017
Joanna Fedorowicz, mieszka w Krakowie – anglistka
Joanna Fedorowicz swoje pasje realizuje w Studium Sztuki Fotografii przy Akademii Anima Mundi w Krakowie. Zafascynowana architekturą średniowieczną, próbuje w swoich fotografiach oddać jej całą wielkość kunsztownie wykutą przez rzemieślnika – artystę. Z pewnością Joannie Fedorowicz się to udaje, pokazując na fotografii części bryły budowli czy też detal kamienia. Jednocześnie miękkość i ostrość obrazu uzyskuje dzięki technikom dawnym, takim jak cyjanotypia oraz papier solny. Wyselekcjonowane na wystawę kadry ze spotkań autorki z architekturą romańską pozwalają uzmysłowić widzowi piękno sprzed wieków.
Z cyklu „Teka romańska”, Joanna Fedorowicz, cyjanotypia tonowana, 2017
czas trwania: 7–30 czerwca 2018
miejsce: ul. W. Korfantego 34
wstęp wolny
relacja zdjęciowa z otwarcia wystawy
warsztaty dla dzieci towarzyszące wystawie czasowej „Ballada o mieście”:
Ballada o mieście – 24 czerwca, niedziela, godz. 12.30
Totem – 27 czerwca, środa, godz. 10.00
wstęp wolny
zapisy na zajęcia: tel. 32 281 82 94, w. 127